Veggies

 

 

 

Jag kan tyvärr inte påstå att jag någonsin varit särskilt miljömedveten gällande mat men när jag häromdagen skulle handla frusen frukt kände jag bara en stor suck...  Ekologiska jordgubbar låter ju jättebra men när jag tog en titt på dem var de importerade från Marocko, Marocko?! Letade förgäves efter något som skulle kunna likna svenska frukter eller bär men fanns inte, blev slutligen jordgubbar från polen.

Jag tänkte att detta kanske kunde bero på säsongen och tog mig därför en titt på vad som är bra att äta nu i januari. För inte bara är det ju bättre för miljön, både smak och pris ät ju faktiskt bättre.

 

Vinter

(januari till mars)

  • Svenska grönsaker

    Brysselkål, grönkål, jordärtskocka, kålrot lök, morötter, palsternacka, potatis, rotselleri, rödbetor, rödkål, vitkål.
  • Europeiska grönsaker

    (frilandsodlade) Aubergine, blomkål, broccoli, fänkål, mangold, paprika, spenat.
  • Svensk frukt

    Äpple
  • Europeisk frukt

    Apelsin, citron kiwi
  • Kom ihåg att det finns frysta bär och torkad frukt när det färska utbudet sinar.

Det där med frysta bär stämmer ju dock inte riktigt :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0