vad händer nu då?


Jaha, då var kursen avslutad. Alla har sagt hej då. Jag har flyttat. Krille har börjat jobba. Jag ska börja x-jobba. Och nu är helgen som är ett vakuum mellan ett gammalt och ett nytt liv. Visst känns det sorgligt, men mest märkligt

Den här helgen har varit en lugn ganska konkret helg, energi har lagts mest på matlagning och nödvändigt inhandlande. Eller ja, en Fröken Söt klänning (http://www.frokensot.se/) på rea är väl ganska nödvändigt om man ska på 25-års fest? ;) den är ju hur som helst väldigt söt och just nu känner jag för sånt i denna början på allt nytt, söta kläder, färska blommor hemma och kanske en ny frisyr rent av? funderar rätt seriöst på det i alla fall.


Vandrade runt på klippet vid fridhemsplan i fredags i letande efter inspiration till middagen och det funkade, så här följer ett tips om en enkel men mysig fredagsmiddag jag gjorde:


Räkor!



Fänkål, en typiskt underskattad rotfrukt



Levain-bröd från Petit france, bara det höjer ju en middag :)




Och här den färdiga räksoppan med en klick aioli!

Vad behövs?
-Räkor
-Tomatpuré
-Fänkål
-Körsbärstomater
-Fiskfond
-Vitt vin
-grädde av valfri fetthalt
-lite citronmeliss var inte heller dumt


Hur gör man?

Man fräser räkskal med tomatpuré
Häller på vatten och fond, låter koka
Silar soppan
Kokar upp den och häller i strimlad fänkål samt grädden
Smakar av med vin och fond
Häller i skivade tomater och skalade räkor innan servering
och glöm inte lite aioli ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0