Tour de bibliotheque


 

Idag har jag letat litteratur till mitt kära arbete och det ledde till en runda till lite olika bibliotek i stan. Jag hade kollat så att de skulle vara inne men ack, det här med färg är väl inte så populärt. Från varje bibliotek kom jag iväg med 1 bok, resten fick jag beställa upp från magasinen och därmed vänta på några dagar.

Det tar ju sin tid att leta på bibblor dessutom och jag kände mig typsikt misstänkt när jag smög runt i främmande universitetsbibliotek och följde strömmen och försökte låtsas att jag absolut hittade och självklart visste hur allt fungerade ;)

Turen började i ett gnistrande vitt Frescati, idag var kallt, klart och jättevackert ute. Jag trodde att "Bibliotek" skulle vara väl uppskyltat men de få skyltar som fanns var helt vita av frosttäcken och det blev till att klura sig fram i morgonruschen.

Efter det blev det KTH, först huvudbibblan för själva kortet och sen arkitekturhuset för böckerna. Arkitektskolan är ju ett fort! Låsta undangömda dörrar utan reception eller öppentider. Roligt var ju dock studenterna där, de var väldigt lika larkarna :) mycket sjalar och hårknutar. Och Sveriges Arkitekter-kassar så långt ögat nådde ;) Deras bibbla var faktiskt jättebra! har saknat en plats för arkitektlitteratur på SLU!

Mysigast var nog Vitterhetsakademins bibliotek som låg vid historiska museet på östermalm. Jag gick bra omväg innan jag ens hittade det. Det var ett sånt där "lägg in alla kläder och alla väskor innan du kommer in"-bibliotek, alltså plats för gamla hemliga böcker ;) det var väldigt tomt och tanten som hjälpte mig blev hjärtans glad över att en larkare hittat dit. De hade minsann mycket litteratur som borde intressera oss och hon rekommenderade biblioteket för oss alla minsann :) De hade dessutom gratis kaffemaskin och innan jag kilade fyllde jag en mugg med varm choklad. Jättemysigt att vandra östermalm ( i hopp om att tunnelbanan låg i det håll jag trodde) med en kopp choklad. Ska nog ta en stadsvandring där sen när det blir varmare, jättefina byggnader och kyrkor jag aldrig riktigt tagit en titt på tidigare. Spillde förövrigt choklad på halsduken, det blev ingen fläck men resten av dagen luktade det liksom choklad under näsan.

Dagen avslutades med lilla frankrike-fika med Mms Crepe, kolabakelsemiddag gav dock mycket skum mättnadskänsla ;)


Den i mitten; Caramel/Crisp


Kommentarer
Postat av: Sara

Åh en plats jag känner igen. Jag var på Vitterhetsakademiens bibliotek på stadsutvecklingskursen. Det låter som en typisk Mysig-Maria-utforskar-dag-med-fika-på-slutet!

2012-02-01 @ 09:46:05
Postat av: Mms Crêpe

Å, mer fika Maria. Det kan ju bli en strategisk plats för oss att träffas på sisådär en gång i veckan :P

2012-02-02 @ 15:03:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0