Japansk middag

Idag efter jobbet träffade jag gamla Olle :) Han fyllde precis år så vi träffades över en middag på vårat gamla hängställe, den japanska restaurangen Kokyo vid rådmansgatan. I present gav jag honom fin choklad med havssalt och olivolja från delikatessbutiken P&B, står för Pelle och Björn ;), som har en jättebra butik för just presenter.

Kokyo har vi gått till i många år och har fräsch och genuin mat med mysig atmosfär. Är en familj som äger det och den äldre pappan som serverar bryter på den mest grövsta japanska accenten. Över ena väggen är berget fuji och körsbärsblommor uppmålat precis som ni ser på deras logga ovan. Fisken är dock inte på väggen utan är en stor lysande fisklampa av papp mitt  i taket :)

Jag åt vegetariska Gyozas som är fyllda stekta och ångkokta dumplings. Kokyo gör sina alldeles egna som bland annat fylls med kryddad hemmagjord tofu, shiitakesvamp, ingefära och glasnudlar.

Gyozas ^^

 

Älskar för övrigt den stora Klippet-matbutiken på fridhemsplan. Jag tog en sväng förbi där sen och handlade efterätt. De tar in mycket utöver de vanliga märkena och man kan hitta små producenter med både roliga och väldigt bra varor. Hittade godis från en liten fabrik i hudiksvall som gjorde godis på det gamla traditionella sättet med original ingridienser. Hittade bland annat Trocadero-karameller! Stod "endast i norrland" på påsen, men så är det icke! ;) Köpte hem Bravokolor och fyllde en skål med, de ser jättehärligt retro ut och man blir bara glad av alla färger :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0