I vår gula stad



Jag har börjat läsa om färglära på riktigt nu, om the Natural colour system och hur man beskriver färger och hur de samspelar. Tydligen är naturen i det mesta gul, jag har alltid sett den som mest grön. Och det är klart blad och växter är gröna, men det finns en stor andel gult i dem och andra färger som inte innehåller lika mycket gult kommer förstärkas som röda eller blåa i jämförelse. Men just Stockholm ska tydligen vara "den lejongula staden" när det gäller färgsättning och på så sätt också spela harmoniskt bra mot grönska. Jag har alltid sett Stockholm som mjukt pastellfärgat, men gult? Jag ställde mig i fikarummet och såg ut över söders takåsar....ja, tametusan. Stockholm är gult.

I vår gula, och idag igensnöade stad, gick jag hem med en mysig handlingstur på vägen. Ni vet en tur när man handlar typiskt trevliga saker. Fil och mjölk ingick också i turen men främst en omväg via Hötorget.



Billiga Hötorgstulpaner som säljs ut innan stängningsdax av då än mer påträngande försäljare ;)



Julutförsäljning av choklad i hallarna, Årestrutar för 20-lappen styck.



Ett nytt oprövar vin, halvsött och med mycket frukt.



Och kvällens middag. Norrlandstacos som krille kallade det ;) Linas norrländska rullar bestående av köttfärs med fräst kålrot och lök, mandelpotatismos, lingon, gröna ärtor, romansallad och yoghurt. Allt ihoprullat i ett tunnbröd :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0