Hallonkola

 

Jag såg på facebook att Pärlans konfektyr, som är en alldeles bedårande liten kolafabrik/butik, hade kommit med en ny smak, friska hallon. Jag gillar verkligen Pärlans, speciellt med de söta askarna man får men de är ju rätt så dyra också. Så jag fick infallet att göra egna hallonkolor vilket jag hemma i Huddingeköket igår gjorde :)

 

Receptet hittade jag hos Norrmejeriers hemsida och är efter lite modifikation som följer:

 

1 paket frysta hallon (225 g)

1 vaniljstång

2 dl Vispgrädde

2,5 dl strösocker

1 dl ljus sirap

 

Tina upp hallonen och passera dem genom en sil. Lägg hallonsåsen i en tjockbottnad kastrull. (hallonpurén som blir över är förövrigt också jättegod! ha den i yoghurt eller fil) Dela vaniljstången och skrapa ner fröna i kastrullen. Lägg i vaniljstången. Tillsätt grädde, socker och sirap. Koka upp allt under omrörning, tar ca 40 min. Smeten ska upp till 125 C grader men då vi inte hade någon termometer körde jag på kulprovet och det funka fint det med!
Ta upp vaniljstången. Häll kolasmeten i en lagom stor form täckt med bakplåtspapper. Låt det svalna och ställ sedan in det i kylen så smeten blir fast. Skär sen med en vass kniv till fyrkantiga kolor. Slå in kolorna i smörpapper eller dylikt, jag använde vanligt bakplåtspapper

 

Ät! :)

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0