Hunger games


Nu har jag äntligen sett filmen Hunger games. Har tidigare läst såväl bokrecensioner på den som många och långa inlägg i DN om den verkligen skulle tillåtas att vara från 11 år på bio, dvs att 7-åringar kan se den med vuxensällskap. Vad jag nu tycker om det? osäker faktiskt. Det är ju inte en barnfilm men de har samtidigt filmat det lite barnvänligt eller vad man ska kalla det så man ser att folk dör men att det är ytterst lite blod och alla bilder är suddiga och snabba. Det är synd på ett sätt att de anpassat sig för barnpubliken då filmen i övrigt med en extrem samhälls- och mediakritik och framför allt ironi inte riktar sig till barn som jag ser det. Man hade kunnat vässat till filmen, inte blodmässigt, men realitetsmässigt och gjort det till en helt annan film. Men den är absolut bra och ja, barn kan väl se den om de kan läsa böckerna, jag antar att dödscenerna är betydligt mer detaljerade där än i filmens övertäckande. Sen om man tycker att barn ska läsa böcker där andra barn till sista man dödar varandra, det är ju en helt annan sak! Temat är onekligen intressant och liknar så väl den gamla japanska kultfilmen Battle Royal från vilket historien onekligen måste vara lånad. Se den är ett tips! men den är inte barntillåten!

Skandia biografen förövrigt, vilken fin biograf! Den hade jag aldrig varit på tidigare, knappt vetat om att den fanns, ack så fast man är i gamla Sergel.  Den här hade balkonger, guldstuckaturer och var som en klassisk gammal teater, ritad och inredd av Gunnar Asplund.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0